Nauja rinkliava Vokietijos keliuose – lietuviams daug įtakos neturės

Per pastaruosius metus vežėjams ant nugarų nugulę nauji kelių mokesčiai nuo liepos 1-osios pasipildo dar vienu. Vokietija pirmąsyk rengiasi apmokestinti mažuosius sunkvežimius, sveriančius nuo 3,5 t iki 7,5 t.

Visgi tada, kai mokesčiais, susietais su anglies dvideginio tarša, pasipildė Vokietijos, Austrijos, Vengrijos, Čekijos ir kitų šalių rinkliavos už kelius, Lietuvos transporto sektorius dūsavo sunkiai, tačiau šįsyk, atrodo, pabrangusius kilometrus labiausiai pajus būtent vokiečiai ir su Vokietija besiribojančių valstybių verslas.

Nors Vokietijoje galioja įvairios kelių rinkliavos, o pastaroji, susieta su sunkvežimių tarša ir įsigaliojusi 2023 m. gruodį, 1 kilometro, nuvažiuojamo šalies keliais, kainą padidino daugiau nei 83%, mažesnieji sunkvežimiai iki šiol galėjo važiuoti mokesčių nemokėdami.

Nuo liepos 1 d. sunkvežimiai, sveriantys 3,5–7,49 t, kaip ir įprasto dydžio sunkvežimiai nuo praėjusių metų gruodžio, bus suskirstyti į skirtingas kategorijas pagal „Euro“ taršos standartą ir CO2 emisijos klases. Apskaičiuojant rinkliavos dydį įvertinama ir aplinkos tarša, sukeliamas triukšmas, priskaičiuojamas infrastruktūros mokestis, CO2 emisijos.

Tad, pavyzdžiui, pirmajai CO2 emisijos klasei priskirti 3,5–7,49 t svorio sunkvežimiai, kurių taršos standartas yra „Euro 1“ arba „Euro 0“, už kiekvieną nuvažiuotą kilometrą Vokietijos keliais turės susimokėti 0,248 Eur.

Mažiausiai taršūs, „Euro 6“ standartą atitinkantys ir pirmajai CO2 emisijos klasei priskirti lengvieji sunkvežimiai atsieis po 0,151 Eur už kiekvieną nuvažiuotą kilometrą.

Numatyta, kad nulinių emisijų sunkvežimiai, tokie kaip varomi elektra, važiuojantys vandeniliu, kol kas jų savininkams papildomai nekainuos. Tiesa, tokia tvarka ne amžina – mokesčių išimtimi toks transportas bus iki 2025 m. pabaigos.

Galvos nesuka

Visgi dėl artėjančio naujo mokesčio Vokietijos keliuose bent jau didžioji dalis Lietuvos vežėjų galvos nesuka. Anot ekspertų, tarptautinius pervežimus transporto sektoriaus žaidėjai vykdo pasirinkę talpesnį transportą.

Pavelas Lepilovas, UAB „CAT Cargo Logistics Lietuva“ direktorius, pasakoja, kad net ir jo vadovaujama bendrovė, kuri daugumą krovinių Baltijos šalyse gabena lengvaisiais sunkvežimiais, vargu ar pajus naujo mokesčio atsiradimą Vokietijoje.

„Įtaka bus minimali, nes krovinių srautai iš Vokietijos nedideli“, – tikina jis.

Anot P. Lepilovo, vargu ar pabrangę keliai Vokietijoje kirs per kišenę ir kitiems. Jo teigimu, tokio tipo sunkvežimiai naudojami vietos kroviniams gabenti, kartais – greitiems tarptautiniams pervežimams.

Pajus tik nišiniai vežėjai

Tuo, kad Lietuvos vežėjai beveik nepajus naujo mokesčio atsiradimo, įsitikinęs ir Artūras Michejenko, kelių rinkliavos mokėjimo sprendimus siūlančios „DKV Mobility Baltic“ vadovas. Anot jo, kurį laiką komercinį transportą, sunkesnį nei 3,5 t, apmokestina ir kaimynė Lenkija, o Lietuvos transporto sektoriaus įmonės, dirbančios Vakaruose, dažnu atveju turėtų tapti šio mokesčio objektu.

„Įmonės vežioja 9 sėdimas vietas turinčiais mikroautobusais vairuotojus pasikeisti. Ir nors toks mikroautobusas svorio neviršija, neretai prisikabinama priekaba vairuotojų daiktams, kitiems dalykams susikrauti, ir bendras sąstato svoris jau peržengia ribą. Atrodytų, reiks susimokėti, bet rinkliavos taisyklėse nurodoma, kad vertinamas tik tempiančiosios transporto priemonės svoris. Ir šitaip įmonėms tvarkos pasikeitimas jokios įtakos neturi“, – kalba pašnekovas.

Naujas Vokietijos kelių mokestis, anot jo, bus aktualus tik mažai daliai įmonių. Pavyzdžiui, lietuviškoms bendrovėms, kurios dirba Vokietijoje ir užsiima vietos pervežimais. Galbūt, pasak pašnekovo, kelių rinkliavos atsiradimą galėtų pajusti ir inžinerinės įmonės, kurios naudoja tokį – 3,5–7,5 t. svorio – transportą ir dirba juo Vakaruose. Taip pat dėl to, kad įprastai planuojant tarptautinius pervežimus vertinama, kiek kainuoja pervežti vieną kilogramą krovinio, ir mažesnės talpos sunkvežimių eksploatavimas, palyginti su sunkiasvoriais, kainuoja brangiau.

„Masinio poveikio mūsų sektorius nepajus. Visiškai kita situacija bus Vokietijoje, kur šis transporto segmentas yra gana platus ir naujas mokestis taps reikšmingomis įplaukomis į biudžetą“, – tikina A. Michejenko.

Planuojama, kad iš naujos rinkliavos gautos lėšos bus naudojamos Vokietijos transporto infrastruktūros plėtrai, pirmiausia – geležinkeliams.

Skaičiuojama, kad visoje Vokietijoje naujoji kelių rinkliava apims bent 200.000 sunkvežimių.