Krovinių pervežimų įkainių pertvarka. Ką prognozuoja analitikai?

Po kelis ketvirčius trukusio kritimo, šių metų antrąjį ketvirtį neatidėliotinų sandorių (spot) krovinių vežimų indeksas Europoje didėja. Daugelyje maršrutų šios rinkos kainos jau viršijo sutartines.

2024 m. balandį-birželį sutartinių krovinių pervežimų įkainiai, palyginti su pirmuoju ketvirčiu, sumažėjo 13 punktų – iki 1271 punkto, – teigiama naujausioje „Transport Intelligence“ analitikų ataskaitoje.

Neatidėliotinų sandorių įkainių indeksas kito priešinga kryptimi – šis per pastarąjį ketvirtį padidėjo 35 punktais ir pasiekė 1277 punktus. Palyginti su 2023 m. antruoju ketvirčiu, dabartinis sutartinių krovinių pervežimų įkainių indeksas yra 7 punktų mažesnis, o neatidėliotinų sandorių – 8 punktų didesnis.

Per pastarąjį ketvirtį įvyko nemažai pokyčių. Net nuo šių metų sausio iki kovo pabaigos sutarčių indeksas vis dar buvo didesnis už spot indeksą (nors skirtumas tarp jų mažėjo). Visa tai įvyko po kelis ketvirčius trukusio nuoseklaus neatidėliotinų sandorių kainų mažėjimo visoje Europoje, kuris buvo ypač akivaizdus paskutiniais 2023 m. mėnesiais.

Tačiau verta prisiminti, kad vežėjų išlaidų lygis istoriškai tebėra labai aukštas. Pavyzdžiui, transporto priemonių techninės priežiūros išlaidos yra 15 proc. didesnės nei 2021 m. Darbo sąnaudos Europoje vidutiniškai 7 proc. didesnės nei praėjusiais metais.

Nepaisant to, kad pastaruoju metu degalų kainos yra stabilios, rinkos dalyviai nerimauja, kad artimiausiu metu jos gali kilti. JAV energetikos informacijos administracija (EIA) prognozuoja, kad 2024 m. antrąjį pusmetį naftos barelio kaina nuo 84 JAV dolerių pirmąjį pusmetį gali pakilti iki 89 JAV dolerių. Be to, 2025 m. pirmąjį ketvirtį kaina jau gali siekti 91 dolerį. Tai reikš atitinkamą degalų kainų augimą.

Įkainiai Lenkija-Vokietija trasoje

Maršrute į Vokietiją, kuris mūsų šalies transporto sektoriui yra vienas svarbiausių, įvyko įdomus reiškinys – priešingai nei visoje Europoje, sutartinių krovinių pervežimų įkainiai didėja.

Pagal sutartį maršrutu Varšuva-Duisburgas, kainos, palyginti su pirmuoju ketvirčiu, padidėjo 2 proc. ir siekė 1542 Eur (1,43 Eur už kilometrą). Palyginti su praėjusiais metais, šis lygis beveik nepakito. Tuo tarpu neatidėliotinų sandorių (spot rinkos) įkainiai augo daug sparčiau. Kaina siekė 1716 Eur (1,59 Eur už km) – 1,3 proc. daugiau nei ketvirtį ir 6 proc. daugiau nei per metus.

Priešinga kryptimi augimas buvo dar didesnis. Sutartinės rinkos kainos į Varšuvą per ketvirtį padidėjo 1,3 proc., o per metus – 1,4 proc., iki 1192 Eur (1,10 Eur už kilometrą). Tuo tarpu spot rinkoje vidutinė 1511 Eur (1,39 Eur/km) kaina per ketvirtį išaugo net 10,6 proc.

Atidžiau pažvelgus į šiuos skaičius matyti, kad skirtumas tarp neatidėliotinų sandorių ir sutartinių rinkų kainų į Vokietiją yra 11,3 proc. spot rinkos naudai. Priešinga kryptimi, kaip minėjome, skirtumas didėjo dar labiau – šiuo metu spot įkainiai yra 27 proc. didesni už sutartinės rinkos kainas.

Prancūzijos-Vokietijos krypties pertvarka

Kitame svarbiame maršrute, jungiančiame dvi didžiausias ES ekonomikas, sutartinių pervežimų kainos sumažėjo, o neatidėliotinų sandorių (spot) – padidėjo. Iš Duisburgo į Lilį sutartinė krovinių vežimo kaina buvo 682 Eur (2,26 Eur už kilometrą), t. y. 1,4 proc. mažesnė nei ketvirtį ir 1,2 proc. mažesnė nei per metus. Tuo tarpu spot rinkos kaina per ketvirtį padidėjo 6,7 proc. ir siekė 732 Eur (2,42 Eur už kilometrą), nors per metus ji vis dar yra 5 proc. mažesnė.

Šiuo metu spot kaina yra 7 proc. didesnė už sutartinės rinkos kainą, nors 2024 m. pirmąjį ketvirtį ji buvo beveik 1 proc. mažesnė.

Atgal į Duisburgą sutartinės kainos siekė 470 Eur (1,56 Eur už kilometrą) – jos krito 2,3 proc. per ketvirtį ir 5,6 proc. per metus. Netikėtai spot kaina per ketvirtį sumažėjo 0,5 proc. iki 548 Eur (1,81 Eur už kilometrą) ir išliko 4,3 proc. didesnė nei prieš metus. Dabar neatidėliotinų sandorių kainos yra daugiau kaip 16 proc. didesnės už sutartines.

Ekspertai tikisi, kad ateinančiais ketvirčiais atotrūkis tarp sutartinių ir neatidėliotinų sandorių įkainiai gali padidėti. Gerėjančios vartotojų nuotaikos skatina šios rinkos augimą, o mažas pramonės gamybos lygis ir mažesnė didžiųjų gamintojų paklausa mažina sutartines kainas.

Pervežimų kainos į Ispaniją

Trečiasis „Transport Intelligence“ tradiciškai analizuojamas maršrutas yra Madridas-Paryžius. Sutartinių krovinių pervežimų įkainiai į Prancūzijos sostinę per ketvirtį sumažėjo 1,7 proc., o per metus – 4,9 proc. Neatidėliotinų sandorių rinkoje užfiksuotas 4,2 proc. padidėjimas per ketvirtį ir 8 proc. per metus.

Įdomi situacija susiklostė priešinga kryptimi, t. y. į Madridą, kur sutartinės kainos per ketvirtį padidėjo 4 proc., o per metus – 10,8 proc. Neatidėliotinų sandorių indeksas per ketvirtį augo kukliau – tik 1,4 proc., tačiau per metus padidėjo 18,8 proc.

Krypties į Paryžių spot kainos yra 3,7 proc. didesnės už sutartines kainas. Į Madridą skirtumas yra didesnis (8,1 proc.), tačiau jis sumažėjo nuo 11 proc. 2024 m. pirmąjį ketvirtį.

Neblogą sutartinės krovinių vežimo rinkos būklę lemia tai, kad Ispanijos ekonomika šiuo metu yra viena iš geriausiai veikiančių Europoje. Ispanijos pramonė dirba ypač gerai, tai nuolat matyti, pavyzdžiui, iš PMI indekso rodiklių.

Brangesnis importas į Europą

„Transport Intelligence“ ekspertai taip pat atliko įdomią importo ir eksporto į Roterdamo ir Antverpeno uostus ir iš jų rodiklių analizę.

Eksporto iš šių uostų spot rinkos kainų indeksas, palyginti su pirmuoju ketvirčiu, padidėjo 1,9 punktais, tačiau, palyginti su praėjusiais metais, sumažėjo 0,9 punktais (119,9 punktai). Sutartinės rinkos nuosmukis buvo didesnis – 5,3 punktais. (per metus taip pat sumažėjo 0,9 punktais) ir sudarė 132,5 punktus.

Tuo tarpu importo atveju abu indeksai didėjo ir per ketvirtį, ir per metus. Spot indeksas padidėjo 5,2 punktais per ketvirtį ir 2,7 punktais per metus.

Tai rodo, kad importas į Europą šiek tiek didėja dėl išaugusių vartotojų išlaidų. Kita vertus, eksportas vystosi silpniau dėl mažo pramonės aktyvumo Senajame žemyne (ypač svarbiausiuose pramonės regionuose). Todėl tikimasi, kad importo rodikliai toliau didės, o eksporto – mažės.