Kauno gyventojai skeptiškai vertina siekį senamiestyje pažaboti automobilių tranzitą

Kauno senamiestyje ketvirtadienį pradėjus galioti 2 Eur rinkliavai už važiavimą sumažintos taršos zona, BNS kalbinti vairuotojai ir vietos gyventojai sako pokyčio kol kas nematantys, bet vylėsi, kad tai padės mažinti tranzitinio transporto srautą.

Savivaldybė savo ruožtu teigia, kad siekiamybė yra tranzitą senamiestyje sumažinti maždaug trečdaliu, rinkliavos neišvengs ir dalis aptarnaujančio transporto.

Šiuo metu apdorojant kelis šimtus nekilnojamojo turto valdytojų prašymų dėl nemokamo važiavimo sumažintos taršos zona, pirmą savaitę miestas žada gyventojų nebausti.

BNS kalbinti Kauno centre dirbantys ar į jį prekes tiekiantys žmonės svarstė, kad rinkliava gali sumažinti privačių asmenų važinėjimą ir tai galėtų mažinti taršą senamiestyje, tačiau aptarnaujantis transportas bet kuriuo atveju turės važinėti ir toliau.

Kalbinti senamiesčio gyventojai dar tvirtino nepastebėję pokyčių ir svarstė, kad 2 Eur rinkliava nėra didelė. Tačiau taip pat išreiškė viltį, kad bus mažiau automobiliais važinėjančių į naktinius klubus. Taip pat senamiestyje yra dvi mokyklos, į kurias tėvai vaikus atveža automobiliais.

Tikisi sumažinti tranzitą

Martynas Matusevičius, Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas, BNS sakė dar neturintis ketvirtadienio tranzitinio eismo statistikos.

„Tačiau iki įjungimo sumažintos taršos zonos matėme, kad yra virš 30% vykstančiųjų tranzitu, tai yra užtrunkančių mažiau negu 15 minučių. Tikimės, kad tas skaičius ženkliai sumažės“, – sakė savivaldybės atstovas.

„Manome, kad 30% tranzito sumažėjimas būtų mūsų siekiamybė. Bet tikimės, kad dalis žmonės galės susimokėti. To tranzito turbūt visiškai išvengti neišeis“, – pridūrė M. Matusevičius.

Pasak jo, automobilius senamiestyje fiksuojanti sistema šiuo metu veikia sklandžiai.

„Tikime, kad ji ir toliau veiks. Esame pasiruošę, jeigu kils kokių problemų, jas išspręsti“, – pažymėjo Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.

Prašymų antplūdis

Anot M. Matusevičiaus, pastarosiomis dienomis gauta labai daug prašymų atleisti nuo sumažintos taršos zonos rinkliavos. Pirmą savaitę, kol savivaldybė juos apdoros, nesusimokėję gyventojai nebus baudžiami.

„Vakar iki pietų turėjome 460 prašymų išduoti leidimus. Labai norime, kad kuo mažiau nepatogumų pajustų gyventojai. Kol nebus suvesti leidimai, tol nebus baudžiama už kirtimą sumažintos taršos zonos“, – teigė pašnekovas.

Jis pažymėjo, kad pagrindiniai prašymai yra asmenų, kurie valdo nekilnojamąjį turtą sumažintos taršos zonoje.

„Tai yra ne tik fiziniai, bet ir juridiniai asmenys, nes jie, kaip ir gyventojai, gali gauti leidimus. Jeigu nesuformuotas sklypas, gaus po vieną leidimą, o jeigu suformuotas sklypas ir turi daugiau parkavimo vietų, gaus leidimų tiek, kiek yra parkavimo vietų sklype“, – nurodė M. Matusevičius.

Kaip skelbta anksčiau, rinkliava taip pat netaikoma gyvenamąją vietą zonoje deklaravusiems asmenims, savivaldybės įmonėms ir rangovams, neįgaliesiems, miesto renginių organizatoriams, elektromobilių vairuotojams, specialiosioms tarnyboms.

„Lengvata yra taikoma kurjeriams, kurie atveža prekes į Vilniaus gatvę. Jie turi irgi išsipirkę leidimus ir jiems nereikės mokėti sumažintos taršos zonos mokesčio aptarnaujant Vilniaus gatvėje esančias įmones“, – pridūrė savivaldybės atstovas.

Siūlo paėjėti

Pavežėjams, laikinosios nuomos automobiliams, maisto kurjeriams lengvatos nėra taikomos, tačiau, anot M. Matusevičiaus, sukurta galimybė Šv. Gertrūdos, Birštono, A. Mapu gatvėse ir prie Vytauto bažnyčios palikti automobilį ar sulaukti, kol ateis klientas.

„Skaičiavome, kad yra apie 200 metrų. Manome, tai nėra toks didelis atstumas, kad negalima būtų prieiti prie pavežėjo. Jeigu yra užsakymas didesnis ir neišeina jo nusinešti 200 metrų, būtinai reikia privažiuoti prie durų, teks susimokėti 2 eurus“, – kalbėjo Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.

„Wolt“ ir „Bolt Food“ maisto pristatymo paslaugų teikėjams, kurių vairuotojai dirba su savo automobiliais ir neįmanoma sudaryti nuolatinės valstybinių numerių duomenų bazės, miestas siūlo už keliones į senamiestį apmokėti kartą per savaitę.

„Yra galimybės įmonėms kartą per savaitę teikti sąrašą automobilių numerių, kurie buvo patekę į sumažintos taršos zoną, tuomet jiems bus pateikiama viena sąskaita, kurią turės apmokėti“, – sakė M. Matusevičius.

„Techniškai patogiau tai daryti nei kiekvienąkart įvažiuojant ar išvažiuojant. Šita galimybė yra, apie lengvatas kol kas nereikėtų kalbėti, nes yra galimybė palikti automobilį prie sumažintos taršos zonos, turime daug automobilių stovėjimo vietų“, – pridūrė jis.

Plėtrai trūksta tilto

M. Matusevičius pažymėjo, kad 2019 metais parengtame Kauno darnaus judumo plane patvirtinti du sumažintos taršos zonos etapai.

„Pirmojo etapo, kaip matome, projektas įgyvendintas. Tačiau yra sąlygų, jeigu būtų pastatytas Kėdainių tiltas, tą zoną būtų galima plėsti“, – teigė Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.

„Tuomet zona apimtų ne tik senamiestį, bet ir visą centrinę Kauno dalį. Tada turime suteikti galimybę apvažiuoti centrą kitais būdais. Matome, kad šitą srautą būtų galima nukreipti tik esant Kėdainių tiltui“, – nurodė M. Matusevičius.

Ketvirtadienį pradėjusi galioti sumažintos taršos zona apima Kauno teritoriją prie Nemuno ir Neries santakos, ji ribojasi su Šv. Gertrūdos, Gimnazijos, Birštono gatvėmis bei Karaliaus Mindaugo prospektu.

Kaip anksčiau BNS teigė savivaldybė, intensyviausias eismas stebimas A. Jakšto gatve ir Rotušės aikšte. Čia per dieną vidutiniškai pravažiuoja apie 1.500 automobilių, pusė iš jų senamiestyje praleidžia mažiau negu valandą.

Sumokėti rinkliavą už važiavimą sumažintos taršos zona galima per parkavimo programėles, įstaigos „Parkavimas Kaune“ savitarnoje arba parkomatuose. Sumokėjus rinkliavą, už pirmą stovėjimo valandą senamiestyje mokėti nereikia.

Rinkliavai mokėti nustatomas septynių dienų terminas nuo išvažiavimo iš zonos momento. To nepadarius, informacija bus perduodama savivaldybės Viešosios tvarkos skyriui dėl administracinės baudos skyrimo.

Tačiau, kaip minėjo M. Matusevičius, kauniečiams adaptuojantis prie naujos tvarkos, pirmą savaitę baudos nebus taikomos.

BNS

Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB BNS sutikimo draudžiama.