E. tollingo sistemos nuomos konkurso laimėtoją „Via Lietuva“ išrinks šįmet, startą žada kitąmet
Valstybinės reikšmės kelių mokesčio sistemos e. tollingo projekto konkurse jau gauti dalyvių pasiūlymai, o „Via Lietuva“ teigia ir toliau dedanti „visas pastangas“, kad šis valstybinės reikšmės projektas būtų įgyvendintas jau kitąmet.
Viešojo pirkimo konkursą dėl sistemos nuomos valstybės valdoma akcinė bendrovė „Via Lietuva“ paskelbė rugpjūčio mėnesį. Ši Susisiekimo ministerijos kontroliuojama įmonė jau yra sulaukusi viešųjų pirkimų dalyvių pasiūlymų, kurie šiuo metu yra vertinami. Remiantis viešųjų pirkimų procedūrų terminais, jį planuojama baigti ir sutartį pasirašyti dar iki šių metų pabaigos, nurodoma išplatintame pranešime žiniasklaidai.
E. tollingas – tai elektroninė atstuminė sistema, automatiškai fiksuojanti transportą, keliaujantį mokamais šalies keliais. Įdiegus šią sistemą, mokesčiai renkami, atitinkamą sumą tiesiogiai nuskaičiuojant nuo sistemoje prijungtos įmonės sąskaitos ar kortelės. Toks mokėjimo būdas mažina administracinę naštą ir yra skaidrus.
Pagal Seimo priimtas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisas sistema turėtų startuoti 2025 m. liepą.
„Šio projekto reikšmė valstybei yra akivaizdi, todėl tikimės, kad jo sėkmingo įgyvendinimo svarbą ir poreikį supranta visos suinteresuotos šalys, o projekto įgyvendinimas suplanuotais terminais yra visų pirma pačios valstybės interesas. Tokios reikšmės projektai visų susijusių institucijų privalo būti vertinami ypatingai nuodugniai, stengiantis ne juos vilkinti, o įgyvendinti“, – cituojamas „Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas.
Šiam konkursui ruoštis pradėta dar pavasarį, per tą laiką „Via Lietuva“ atliko kelių mokesčio surinkimo sistemos rinkos analizę, kuri per kelerius metus iš esmės pasikeitė, konsultavosi su užsienio konsultantu, turinčiu patirties įgyvendinant panašius projektus užsienyje, bendradarbiavo ir su Lietuvos bei užsienio viešųjų pirkimų ir teisės ekspertais.
Valstybinės reikšmės projektas, e. tollingo principu veikiantis kelių mokesčių surinkimas, pagal principą „teršėjas moka“ pagrįstas mokesčiu už nuvažiuotą atstumą, ministerijos vertinamas kaip svarbus žingsnis modernizuojant kelių infrastruktūrą. Šios sistemos įdiegimas Lietuvoje yra įtrauktas ir į privalomų įgyvendinti projektų sąrašą, apibrėžtą Europos Sąjungos (ES) teisės aktuose valstybėms narėms. Dabar galiojanti vinječių sistema remiasi mokesčiu už laiką.
Lietuvoje pradėjus veikti e. tollingo, naujai kelių mokesčio už nuvažiuotą atstumą sistemai, surinktos lėšos už naudojimąsi šalies keliais nuo 2025 metų liepos 1 d. keliaus į „Via Lietuva“ biudžetą. Įmonė, kartu su e. tollingo įdiegimu, pagal numatytus teisės aktuose pakeitimus, pradės generuoti pajamas, kurios bus naudojamos ne tik pačios sistemos, veikiančios nuomos pagrindu, kaštams padengti, tačiau taip pat bus investuojamos ir į kelių infrastruktūros plėtrą šalyje.
Praėjusiais metais Vyriausybė patvirtino naujas vinječių kainas, kurios paskutinį kartą buvo peržiūrėtos ir keistos prieš dešimtmetį.
Taikant vinječių apmokestinimo sistemą, surenkama apie 50 mln. Eur. per metus. Įdiegus e. tollingo sistemą, planuojama surinkti per 110 mln. Eur. Ministerija iki šiol nedetalizavo, kokią dalį šios sumos suneštų vietinis transportas, įskaitant tarpmiestinius autobusus.
E. tollingo sistemos startas Lietuvoje buvo ne kartą atidėtas. 2023 m. rugsėjį „Verslo žinios“ rašė, kad sistemą planuota paleisti 2024 m. liepą, tačiau dėl užtrukusių ginčų teismuose projekto paleidimo data nusikėlė. Šių metų rugpjūtį „Via Lietuva“ nurodė, kad nuo e. tollingo sistemos diegimo Lietuvoje viešųjų pirkimų procedūrų inicijavimo 2021 m. pradėti 5 teisminiai ginčai, iš kurių vienas vyko iki šiol.
Nelaukdama teismų pabaigos „Via Lietuva“ rugpjūtį paskelbė sistemos nuomos konkursą, kurio laimėtojas nuomotų jau sukurtą produktą. Taip, pasak „Via Lietuvos“, būtų sutaupyta laiko, įmonė nebūtų įpareigota tapti sistemos eksperte – kaupti ir išlaikyti kompetencijas, valdyti rizikas.
„Verslo Žinios“ informacija.