20 proc. sumažėję krovinių pervežimo įkainiai gali branginti būtiniausias prekes
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės jau metų pradžioje priverstos veržtis diržus ir mažinti veiklos apimtis. Praėjusių metų pabaigoje krovinių pervežimo įkainiai krito 15-20 proc., o pirmąjį šių metų ketvirtį gali dar labiau mažėti. Prognozuojama, kad jei nebus rasta sprendimų kainoms amortizuoti, įmonės taps nepajėgios plėstis, didinti atlyginimus, o mažieji šios rinkos dalyviai gali būti priversti stabdyti veiklas. Be to, retėjant pervežimams ir vis dažniau sandėliuose stovint kroviniams, šalyje gali dar labiau brangti būtiniausios buities ir maisto prekės.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tvirtina, kad pagrindinė pervežimo įkainių sumažėjimo priežastis yra tai, jog pastaruoju metu maždaug penktadaliu vežėjams yra kritęs pervežimų užsakymų skaičius.
„Vangesnį prekių judėjimą įtakoja ne tik infliacija ir sumažėjęs vartojimas, bet ir pakitusi klientų elgsena Europoje. Pavyzdžiui, kai kurie didieji užsienio klientai neskuba skelbti konkursų – tenderių, kuriuose įprastai dalyvaudavo mūsų šalies vežėjai. Tai reiškia, kad negalima stabiliai planuoti finansinių srautų. O tai sukelia grandininę reakciją – mažėja pervežimų skaičius, jų kainos, automatiškai mažinančios transporto įmonių apyvartą. Vien praėjusių metų pabaigoje pervežimų kainos krito 15-20 proc., kurios, panašu, kris ir šiemet“, – sako Z. Buivydas.
Tuo tarpu asociacijos „Linava“ viceprezidentas Vytas Bučinskas pabrėžia, jog būtina ieškoti būdų, kaip kuo greičiau amortizuoti pervežimų įkainius ne tik dėl transporto sektoriaus, kuris sudaro 13 proc. Lietuvos bendrojo vidaus produkto. Grandininė reakcija dėl mažėjančių pervežimų kiekių ir kainų, kas reiškia retėjančią pasiūlą, gali nulemti ir tai, kad dar labiau brangs būtiniausios buities ir maisto prekės.
„Anksčiau augančias prekių kainas lėmė ir ilgą laiką didėję pervežimo įkainiai, tačiau, vargu, ar galima tikėtis, kad atpigus pervežimams, kris prekių kainos. Greičiau priešingai – mažesnis vartojimas ir pervežimų skaičius reiškia ir menkstančią prekių pasiūlą. O tuomet, kaip ir visur – kuo mažesnis pasirinkimas, tuo didesnė tikimybė, kad bus didinamos kainos. Tad už būtiniausius dalykus – nuo maisto iki buitinių prekių, žmonėms Lietuvoje gali tekti mokėti dar brangiau“, – prognozuoja V. Bučinskas.
Asociacijos „Linava“ duomenimis, mažėjantis užsakymų skaičius bei kainos lemia ir tai, kad mažėja šalies transporto ir logistikos įmonių, kurios atsisako planų plėstis – įsigyti naujų vilkikų, imti paskolas, prisiimti naujų įsipareigojimų. Vežėjai savo veiklą vykdo su senesnėmis sunkiasvorėmis transporto priemonėmis, taiko konservatyvius ir veiklos kaštų nedidinančius įmonių valdymo planus.
Prognozuojama, kad situacija gali ženkliai pasikeisti tik tuomet, kai pasikeis ir šiuo metu dėl karo Ukrainoje itin sudėtinga tapusi geopolitinė situacija.