Vyriausybei – kreipimasis dėl brangsiančio kuro: ragina ieškoti kitų sprendimų
Vežėjų ir prekiautojų degalais organizacijos kreipėsi į valdžios institucijas, prašydamos rinkoje taikyti priemones, kurios kompensuotų degalų kainų augimą.
„Linava“ kartu su Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija, Lietuviškų degalinių sąjunga, Tarptautinio transporto ir logistikos aljansu bei Lietuvos vežėjų sąjunga kreipėsi į Vyriausybę, ministerijas bei Seimo komitetus, kviesdami surasti priemones kurios galėtų kompensuoti degalų kainų augimą, padėtų išlaikyti tarptautinio transporto verslo perkamus degalų kiekius Lietuvoje, išsaugotų Lietuvos konkurencingumą tarptautinėje degalų prekybos rinkoje ir minimizuotų neigiamą degalų kainų augimo efektą valstybės biudžetui.
Nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigalios naujas dyzelinui taikomas akcizo tarifas, taip pat degalus brangins ir naujai atsirandanti anglies dvideginio dedamoji bei saugumo dedamoji. Dėl to, Vyriausybės skaičiavimu, benzino litras brangs 0,09 Eur, o dyzelino – net 0,16 Eur. Papildomai, didės privaloma į degalus įmaišyti biodalis, o tai dar labiau išaugins galutinio produkto kainą.
„Norėtume atkreipti Jūsų dėmesį į degalų rinkos tendencijas, kurios artimoje ateityje gali turėti reikšmingą neigiamą įtaką ne tik degalų mažmeninės prekybos sektoriui, vežėjams, bet ir Lietuvos biudžetui per nesurinktas planuotas biudžeto pajamas iš akcizo ir pridėtinės vertės mokesčių už Lietuvoje parduodamus degalus“, – rašoma Vyriausybei bei ministerijoms perduodame organizacijų rašte.
Nuo metų pradžios numatomas degalų, ypač dyzelino, kainų augimas Lietuvą iškels į brangiausius degalus turinčių Europos Sąjungos šalių lentelės viršų. Atitinkamai, didžiulis degalų kainų skirtumas Lietuvoje ir kaimyninėse Europos Sąjungos šalyse skatins ne tik vartotojus, Lietuvos gyventojus, pigesnių degalų ieškoti užsienyje, tačiau, visų pirma, neišvengiamai vers Lietuvos vežėjus rinktis smarkiai pigesnius degalus piltis Lenkijoje ar kitose valstybėse ir išlikti konkurencingais savo segmente, konkuruojant su kitais tarptautiniais vežėjais. Vilkiko degalų bakuose telpa iki 1 400 litrų dyzelino. Su tokiu dyzelino kiekiu vilkikas gali nuvažiuoti apie 4 500 kilometrų. Todėl sprendimas, ar degalus piltis Lietuvoje ar užsienyje, yra paremtas vien tik ekonominiais paskaičiavimais, o susidarysiantis degalų kainų skirtumas nepalieka jokių argumentų tam, kad vežėjai rinktųsi degalus įsigyti Lietuvoje.
Dėl šių priežasčių kreipimosi autoriai ragina įgyvendinti dalinio degalų akcizo grąžinimo sistemą Lietuvoje, kuri leistų vežėjams gauti už degalus sumokėto akcizo proporcingą kompensavimą, Lietuvos degalų rinką išlaikytų konkurencingą kaimyninių šalių atžvilgiu ir apsaugotų Lietuvos biudžetą nuo didelės dalies mokestinių pajamų, dėl Lietuvoje smarkiai sumažėsiančių parduodamų degalų kiekių, praradimo.