Įsigaliojus naujam Migracijos įstatymui išlenda senos bėdos – pradės vėl trūkti vairuotojų
Liepos 1 d. įsigaliojus naujam migracijos įstatymui vežėjai vėl imasi už galvų – kyla dar daugiau problemų dėl Vidurio Azijos šalių vairuotojų atsivežimo į Lietuvą, o jų priregistravimo sistema vis dar kupina korupcijos. Lietuvos Migracijos departamentas šias problemas žino ir siekia jas sutvarkyti, tačiau kol tai įvyks verslas turės susiveržti diržus.
Šiuo metu Lietuvos logistikos ir transporto įmonėse dirba apie 60 tūkst. užsienio vairuotojų. Įvedus naują migracijos politiką kyla rizika, kad šie vairuotojai neteks galimybės dirbti mūsų šalyje, o tai iš naujo užkurs vairuotojų trūkumo problemą.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „LINAVA“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas yra įsitikinęs – nauja migracijos politika yra naudinga, tačiau ją reikia gerai suprasti.
„Migracijos politika šiuo metu yra sugriežtėjusi. Daugelis žmonių nežino naujovių kurios vyksta nuo liepos 1 d. Įsigaliojęs užsieniečių padėties įstatymas įneša tam tikras korekcijas, kurių nežinant gali kilti nemenkų problemų“,- teigia „LINAVA“ generalinis sekretorius Z. Buivydas.
Tarp įvestų naujovių keičiasi ir vairuotojų iš trečiųjų šalių įdarbinimo galimybės Lietuvoje. Būtent Lietuvoje nebegalės dirbti užsieniečiai, kurie ankščiau į mūsų šalį atvykdavo pasinaudodami beviziu rėžimu arba turėdami kitų valstybių išduotas nacionalines arba Šengeno vizas ar leidimus gyventi.
Migracijos departamento Imigracijos skyriaus vedėja Jolita Gestautienė pabrėžia – užsienio vežėjai vis dar gali gauti leidimą laikinai gyventi Lietuvoje, o tie, kurie darbą pradėjo iki liepos 1 d. gali toliau dirbti iki kol pasibaigs jų leidimai.
„Nuo šių metų liepos 1 d. Lietuvoje dirbti nebegali užsieniečiai, atvykę pagal bevizį režimą arba turėdami kitų Šengeno valstybių išduotas nacionalines arba Šengeno vizas ar leidimus gyventi, tačiau tie užsieniečiai, kurie darbą Lietuvoje pradėjo iki šių metų liepos 1 d., turės teisę dirbti iki pasibaigs jų teisėto buvimo laikotarpis arba jie įgis teisę dirbti kitais pagrindais, t. y. gaus leidimą laikinai gyventi“, – akcentavo Imigracijos skyriaus vedėja.
„Kas yra gerai ir kartu blogai su šiuo pokyčiu, tai įmonė, kuri finansiškai tampa nebepajėgi, vairuotojų negali atiduoti niekam, jie turi grįžti į savo šalį. Tačiau taip yra sudeginamos kvotos, kurios dabar yra teikiamos bendros ir jos yra per mažos. Mums ir vėl pradės jų trūkti“, – pažymėjo Z. Buivydas.
Siūlomos alternatyvos nėra visiškai tinkamos
Lietuvos Migracijos departamentas pateikė siūlymus kaip išvengti vairuotojų trūkumo problemos. Nors pasiūlymai skamba viliojančiai, su jais ateina ir kiti iššūkiai. Būtent prisiimant užsienio vairuotojus svarbu suprasti ir jų šalies mentalitetą.
„Yra siūloma ieškoti vairuotojų iš kitų šalių – Filipinų, Brazilijos. Tai nėra taip paprasta, nes reikia suprasti tos šalies mentalitetą. Jau dabar daugelis suprato, kad mes esame kitoje mąstymo būsenoje, ypač su Vidurinės Azijos šalimis.“
Lietuvos vežėjai neretai prisibijo kviesti vairuotojus iš tokių tolimų šalių, kaip Filipinai, būtent dėl fakto, kad šios šalies vairuotojai yra labai vieningi, o tai gali sukelti problemų vežėjams, nes kitų padaryta klaida gali pasijausti ir jiems, o patirčių yra daug ir nepaprastų.
Vežėjams kyla problemų ir dėl dokumentų pateikimo
Svarbi neišspręsta problema yra būtent Vidurio Azijos šalių vairuotojų dokumentų pateikimas. Dokumentų pildymui reikia gauti laisvą vizito laiką registravimo sistemoje, o dėl kvestionuojamos sistemos tai padaryti yra praktiškai neįmanoma.
Čia ir išlenda problema – Vidurio Azijos šalyse yra populiarus „bakšišas“, Lietuvoje žinomas, kaip kyšis. Būtent šiuo principu vežėjai nelegaliai išsiperka atvirus langus ir taip atima galimybes Lietuvos vežėjams įregistruoti Vidurio Azijos šalių vairuotojus.
„Didelė problema yra su Vidurio Azijos vairuotojų dokumentų pateikimu, nes vos tik atsidaro langai jų pildymui jie iškart būna užimti. Nėra didelės paslapties, bet ten yra daug korupcijos.
Migracijos departamentas šias problemas žino ir sieks kuo greičiau jas išspręsti. Daug dirbame kartu su Migracijos departamentu siekiant, kad šis chaosas būtų sutvarkytas. Dabar dėl jo kenčia verslas, nes negali produktyviai dirbti“, – pažymėjo „LINAVA“ generalinis sekretorius Z. Buivydas.
Imigracijos skyriaus vedėja J. Gestautienė pažymi, kad dauguma vizitų registruoti dokumentus yra greitai rezervuojami dėl itin didelio paslaugos populiarumo.
„Vizitus rezervuoja ne tik vairuotojai, tačiau ir kitų profesijų užsieniečiai. Migracijos departamentas nuolat vykdo vizitų rezervavimo sistemos tobulinimus, diegiamos tikrinimo ir validavimo sistemos, leidžiančios užkirsti kelią piktnaudžiavimui“, – pažymėjo J. Gestautienė.
Tiesa, Imigracijos skyriaus vedėja taip pat pažymėjo, kad Migracijos departamentas turi nulinę toleranciją bet kokiems nesąžiningumo klausimams ir skatina elgesio kodekso laikymąsi bei kviečia vežėjus būti atsargiems, kad nepakliūtų į sukčių ar trečiųjų asmenų schemas.