Ši šalis atsisako Eurovinječių – ji įves kelių mokestį sunkvežimiams, kurio dydis priklausys nuo ridos
Danai netrukus atsisakys Eurovinječių ir įves kelių mokestį, kuris priklausys nuo sunkvežimių ridos. Jau žinome tarifų ir baudų už nesumokėtus mokesčius dydžius. Nauja sistema „Km.Toll“ bus įvesta jau po kelių mėnesių.
Danijos vyriausybė nori kaip įmanoma greičiau sumažinti transporto priemonių priklausomybę nuo iškastinio kuro ir tiki, kad vinječių pakeitimas kelių mokesčių, priklausomų nuo sunkvežimių ridos, sistema padės pasiekti tikslą – iki 2030 m. sumažinti išmetamo CO2 kiekį 70 proc. ir iki 2045 m. pasiekti visišką klimato neutralumą.
Naujas mokestis reiškia, kad bus padengta didesnė dalis visuomeninių-ekonominių kaštų, atsiradusių dėl sunkvežimių judėjimo, t. y. infrastruktūros sunaudojimo, avarijų, triukšmo, oro taršos ir susidariusių spūsčių, nei dabar“, – paaiškino Danijos Vyriausybė.
Kelių mokestis bus įvestas jau 2025 m. sausio 1 d., o Sund & Bælt, būsimas mokėjimo sistemos operatorius „Km.Toll“, sukūrė jau interneto svetainę (vejafgifter.dk), kurioje pateikiama informacija, susijusi su tarifais ir baudomis už nesumokėtus mokesčius.
„Km.Toll“ bus taikomas nuo ateinančių metų visiems sunkvežimiams, kurių svoris didesnis nei 12 tonų, beveik 11 tūkst. kilometrų kelių atkarpose (daugelis šalies kelių ir savivaldybių kelių atkarpos).
Po dvejų metų planuojamas sistemos praplėtimas ir ji bus taikoma visiems sunkvežimiams, kurių svoris didesnis nei 3,5 tonų. Be to, Danijos Vyriausybė planuoja nuo 2028 m. sausio 1 d. mokesčius taikyti visuose viešuosiuose keliuose (apie 75 tūkst. km).
Tikimasi, kad 2024 m. rudenį bus pateiktas pasiūlymas dėl teisės akto pakeitimo, kuris turi būti įgyvendintas prieš programos paleidimą. Laukiamas pakeitimas reiškia, kad didžiausia leistina bendra sunkvežimio ar junginio masė bus pakeista didžiausia techniškai leidžiama pakrautos motorinės transporto priemonės mase. Ši masė bus nurodyta sunkvežimio ar vilkiko registracijos liudijimo F.1. laukelyje“, – rašoma mokesčių sistemos puslapyje.
Išmetamų teršalų klasė ir transporto priemonės masė
„Km.Toll“ priklausys ne tik nuo transporto priemonės masės, bet ir nuo vienos iš penkių išmetamų dujų klasių, kaip numatyta Eurovinjetės direktyvoje (ES direktyva 2022/362). Tam tikro sunkvežimio išmetamo CO2 klasė nustatoma pagal tam tikram transporto priemonių pogrupiui nustatytą sunkvežimio išmetamo CO2 emisijos klasę ir nustatytą pamatinę CO2 vertę.
Žemiau pateiktos emisijos klasės pagal naują danišką mokesčių sistemą:
CO2 emisijos klasė | Aprašas |
1 | Sunkvežimis, pirmą kartą užregistruotas prieš 2019 m. sausio 1 d. arba nepriklausantis likusioms CO2 emisijos klasėms |
2 | Sunkvežimis, kurio vertė 5 proc. žemesnė nei CO2 pamatinė vertė |
3 | Sunkvežimis, kurio vertė 8 proc. žemesnė nei CO2 pamatinė vertė |
4 | Nedidelio išmetamų teršalų kiekio sunkvežimis, kurio vertė 50 proc. žemesnė nei CO2 pamatinė vertė |
5 | Nulinės emisijos sunkvežimis, pvz. varomas elektra ar vandeniliu. |
Pagal svorį sunkvežimiai bus skirstomi į klases pagal didžiausią techniškai leidžiamą masę:
nuo 12 tūkst. iki 17 999 kilogramų;
nuo 18 tūkst. iki 32 tūkst. kilogramų;
daugiau nei 32 tūkst. kilogramų.
Didesni mokesčiai ekologiškose zonose
Kopenhagoje, Frederiksberge, Odensene, Aarhuse ir Aalborge ekologiškose zonose sunkvežimių vairuotojams teks sumokėti daugiau.