Ekspertai siekia didinti sunkvežimių saugumą: laukia pirmieji testai
Europos transporto saugumo ekspertai „Euro NCAP“ nusprendė, kad nebegali palikti nuošalyje sunkiasvorio transporto. Priežastis paprasta: nors vilkikams sudaro tik 3% Europos keliuose važiuojančių transporto priemonių, jie figūruoja kone 15% visų Europos Sąjungos (ES) nelaimingų atsitikimų.
Kol kas saugumo ekspertai, mokslininkai ir žinovai kuria bandymų sistemą „Truck Safe“, aiškinasi, kokie elektroniniai asistentai ir sprendimai bus svarbiausi naujuose bandymuose. Pirmųjų testų rezultatus norima skelbti jau šiemet lapkritį.
„Kai sunkvežimiai patenka į avarijas, dėl jų svorio ir dydžio rizika pažeidžiamiausiems eismo dalyviams žūti išauga. Todėl sunkiasvoris transportas privalo būti geriau aprūpintas gyvybes gelbstinčiomis technologijomis, ypač susijusiomis su avarijų išvengimu, geresniu matomumu bei padedančiomis vykdant gelbėjimo darbus po avarijų“, – teigė Michielis van Ratingenas, „Euro NCAP“ generalinis sekretorius.
Kaip skelbiama, nauji bandymai leis imituoti susidūrimus realybėje ir paskatins sunkvežimių gamintojus diegti avarijų išvengimo technologijas, gerinti vairuotojų matomumą. Ateityje „Euro NCAP“ žada išplėsti bandymus, kad jie apimtų ir apsaugą nuo susidūrimų.
„Kuo greičiau žinosime, kuriomis saugumo technologijomis sunkvežimiuose atsiliekame nuo lengvųjų automobilių pramonės, tuo greičiau galėsime sumažinti mirtinų avarijų, kuriose dalyvauja ir vilkikai, skaičių“, – tikina Ulricas Langbergas, Švedijos Kelių transporto kompanijų asociacijos atstovas.
2027 m. testuose atsiras nauji reikalavimai, susiję su saugiu manevravimu, o 2030 m. prasidės pirmieji avarijų bandymai, kurie leis geriau įvertinti pasyvaus saugumo technologijas. Skelbiama, kad pirmieji „Truck Safe“ bandymai bus orientuoti į krovinius miestuose pristatantį transportą, taip pat tolimųjų reisų, greitkelių sunkvežimius, savivarčius, šiukšliavežes ir pan.
Saugumo ekspertai įvertins aktyvių išmanių greičio pritaikymo (Intelligent Speed Adoptation (ISA) – angl.) sistemų veikimą. Nors sunkvežimiai turi ribotuvus, apribojančius važiavimo greitį greitkeliuose, jie nepadeda išvengti greičio viršijimo kituose keliuose.
Tarp tikrinamų sistemų bus ir autonominės avarinio stabdymo (Autonomous Emergency Braking (AEB) – angl) sistemos. Tokias sistemas turi ir lengvieji automobiliai, bet jų efektyvumas sunkvežimiuose gerokai mažesnis. Bus tikrinama, ne tik, kaip AEB sistemos veikia kalbant apie atsitrenkimus į kitas transporto priemones, bet ir kaip jos apsaugo pažeidžiamiausius eismo dalyvius – pėsčiuosius ir vaikus.
Bus vertinamas ir važiavimo eismo juostoje (Lane Support Systems (LSS) – angl.) sistemų veikimas. Skaičiuojama, kad sunkvežimių nuvažiavimai nuo kelio arba išvažiavimai į kitą eismo juostą sudaro 40% visų nelaimingų atvejų keliuose. 4% iš šių yra atvejai, kai susiduriama kaktomuša.
Saugumo ekspertai įvertins ir sistemas, apsaugančias greta sunkvežimių esančius eismo dalyvius, tokius, kaip pėstieji ar dviratininkai. Tokie atvejai sudaro net 6% mirtimis pasibaigiančių eismo nelaimių, kuriose dalyvauja sunkvežimiai. Skelbiama, kad šių išvengti sunkvežimių gamintojai bando didindami tiesioginį vairuotojų matomumą: darydami žemesnes kabinas, didesnius jų langus. Tačiau sistemos nuo mirtinų avarijų apsaugoti galėtų greičiau ir geriau, įsitikinę „Euro NCAP“.
Galiausiai, skelbia „Euro NCAP“, bus vertinamas ir elektroninių veidrodėlių efektyvumas. Kitaip tariant, tokie veidrodėliai, pamažėle keičiantis įprastus šoninius veidrodžius, leidžia padidinti vairuotojo regėjimo lauką, leisti vairuotojui matyti daugiau, be to, šiuose galima įdiegti aklųjų zonų stebėjimo ir perspėjimo sistemas. Tokios leistų vairuotoją perspėti apie potencialius pavojus ir padėtų išvengti avarijų.